• ilość: 0 szt,
  • wartość: 0.00 zł
w schowku 0 sztporównujesz 0 sztostatnio oglądane

Oświetlenie sklepów i punktów usługowych


Na rynku handlu i usług panuje ostra konkurencja i walka o klienta. Aby zachęcić klienta właściciele inwestują w wystrój wnętrz i ich stylowe wyposażenie, wykorzystują nawet wpływ kolorów na psychikę. Prowadzone są liczne badania dotyczące zachowań ludzkich. Nie od dziś wiadomo również, że duże znaczenie ma prawidłowo dobrane oświetlenie.

   Zarówno sklepy, jak i wszelkiego rodzaju punkty usługowe (m.in. restauracje, hotele itp.) chcą przyciągnąć jak największą liczbę klientów. Oświetlenie odgrywa tutaj niebagatelną rolę:

- wyróżnia sklep/punkt usługowy spośród innych;

- identyfikuje markę;

- tworzy pierwsze wrażenie, przyciąga klientów, zachęca do wejścia;

- pozwala kreować przyjazną atmosferę we wnętrzu, zachęcająca do zakupów i ponownego odwiedzenia sklepu;

- pozwala się zrelaksować i dodaje energii klientom, a jednocześnie pobudza i pomaga się skupić pracownikom;

- zwraca uwagę na produkty/miejsca które mają być wyeksponowane, i ukazują je w najlepszym świetle.

Nie jest to proste zadanie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę że z praktycznego punktu widzenia oświetlenie to powinno spełniać jeszcze inne warunki, takie jak:

- funkcjonalność – biorąc pod uwagę częste zmiany wystroju i ekspozycje coraz to różnych produktów, system oświetleniowy musi być funkcjonalny, łatwy do dostosowania do aktualnych potrzeb, ekspozycji, wystroju itp.

- energooszczędność – w sklepach i punktach usługowych na oświetlenie zużywane jest około 50% całkowitej zużywanej energii elektrycznej;

Aby to osiągnąć, należy zainstalować:

- oświetlenie ogólne

Zapewnia równomierne oświetlenie wnętrza i jego odpowiednie natężenie (zwłaszcza w strefach komunikacji i bezpośredniej obsługi klienta), gwarantuje komfort klientom i pracownikom, jest tłem dla oświetlenia akcentującego i dekoracyjnego.

Jako oświetlenie ogólne wykorzystuje się najczęściej świetlówki (kompaktowe lub liniowe), żarówki halogenowe lub lampy metahalogenkowe.

Najlepiej sprawdza się oświetlenie ogólne o natężeniu 500÷1000 luxów (stanowiące jednocześnie co najmniej 1/5 natężenia całego oświetlenia) i o wysokim wskaźniku oddawania barw - większość towarów (np. produkty spożywcze) wygląda niekorzystnie w zbyt „sztucznym” oświetleniu. Wierne oddawanie kolorów ma też znaczenie np. w sklepach z odzieżą lub wyposażeniem wnętrz (zaleca się tam stosowanie źródeł światła o Ra≥90). Udowodniono też, że źródła o wysokim wskaźniku oddawania barw mają korzystny wpływ na samopoczucie ludzi.

- oświetlenie akcentujące

Znacząco wpływa na decyzje zakupowe klientów. Ludzie mają tendencje do kierowania uwagi w kierunku jasno oświetlonych obiektów, dlatego oświetlenie jest wykorzystywane do promowania towaru - podkreśla jego zalety, zwraca uwagę klientów, bezpośrednio oświetla daną ekspozycję. Jego natężenie musi być znacznie wyższe niż ogólnego. Oświetleniem akcentującym możemy wyróżnić grupy towarów, zarówno te, które znajdują się aktualnie w promocji jak i te, na które z różnych powodów chcemy zwrócić uwagę klienta.

Najczęściej jako oświetlenie akcentujące wykorzystuje się reflektorki wyposażone w halogenowe albo metahalogenkowe żarówki (przykręconych bezpośrednio do ściany lub sufitu, albo zamontowanych na zawieszonych pod dowolnym kątem linkach lub szynach). Dzięki skupionej wiązce światła można zaakcentować pojedyncze produkty i ich walory.  

Można też użyć świetlówek w asymetrycznych oprawach (chroniących klienta przed olśnieniem) wbudowanych nad lub przed eksponowanym produktem.

W salonach jubilerskich jako oświetlenie akcentujące stosuje się często diody LED - są niewielkie i nie odwracają uwagi klientów od ekspozycji, a w dodatku się nie nagrzewają.

- oświetlenie dekoracyjne

Służy do wywołania zainteresowania, dlatego często wykorzystuje się w tym celu oświetlenie dynamiczne (np. płynnie lub skokowo zmieniające kolory). W tez sposób można oświetlić zarówno całe ściany, jak i np. fragment wystawy. Oświetlenie dekoracyjne może też służyć np. do wyznaczanie kierunku poruszania się po sklepie.

Osobną kwestią jest oświetlenie wystawy. To ona przykuwa uwagę potencjalnych klientów i zachęca do wejścia do środka. Powinna być mocno oświetlona - badania dowiodły, że oświetlenie wystawy o natężeniu rzędu 180 luxów przyciąga wzrok 5% przechodniów, a 2500 luxów - 25%. Dodatkowo należy zadbać o ciekawą, artystyczną grę światła.

W dużych sklepach i centrach handlowych coraz częściej stosuje się systemy sterowania oświetleniem, pozwalające na optymalne wykorzystanie światła w zależności od potrzeb, i pozwalające na dokonywanie najbardziej wymyślnych modyfikacji (np. symulacji światła dziennego).

Aby oświetlenie spełniało wszystkie wymagania i miało pozytywny wpływ na klientów każdy obiekt czy punkt handlowy należy traktować indywidualnie.

Autor: mgr inż. Anna Bielczyk

Informacje i zamówienia

tel. 14/620-11-55
tel. kom. 509-307-709

Email: info@oswietlenie.pl

od poniedziałku do piątku
w godz. 800 do 1600

Serdecznie zapraszamy!